Reklam Kurulu’ndan 20 milyon 100 bin 269 TL idari para cezası
Ticaret Bakanlığı, Reklam Kurulu’nun karara bağlanan 175 adet dosyadan 147’si mevzuata aykırı bularak söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma cezası ile birlikte toplam 20 milyon 100 bin 269 TL idari para cezası uygulanmasına karar verdiğini açıkladı.
Bakanlıktan yapılan açıklamaya göre Reklam Kurulu’nun 11 Haziran’da gerçekleştirilen 346 sayılı toplantısında karara bağlanan 175 adet dosyadan 147’si mevzuata aykırı bulunurken söz konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında durdurma cezası ile birlikte toplam 20 milyon 100 bin 269 TL idari para cezası uygulanmasına karar verildi. Ayrıca kurul tarafından 3 adet dosya hakkında bu cezalarla birlikte erişimin engellenmesi kararı verildi.
Reklam Kurulu gıda, giyim ve dayanıklı tüketim sektörlerinde faaliyet gösteren 4 farklı şirketin reklamlarında yer alan “doğa dostu”, “doğayı senin kadar düşünen” ve “iklim dostu” gibi çevreye ilişkin genel beyanların gerekli bilgiler verilmeden ve tüketiciler nezdinde belirsizliğe neden olacak şekilde kullanıldığı, ayrıca inceleme konusu reklamlarda yer alan çevreye ilişkin iddiaların ispatlanamadığı gerekçeleriyle söz konusu reklamlar hakkında idari yaptırım uygulanmasına karar verdi.
Tüketicilerin doğaya ilişkin hassasiyetinin, yeşil aklama yoluyla istismar edilmesinin önüne geçebilmek için Reklam Kurulu tarafından sektörel bazda yapılan incelemeler aralıksız olarak devam ediyor.
Kurulun bu ayki toplantısının önemli gündem maddelerinden bir tanesini de taklit ayakkabı reklamları oluşturdu. Ayakkabıda ürün güvenliğinin sağlanması ve tüketici sağlığının korunması amacıyla, özellikle sosyal medya mecralarında görülen koruma altındaki markaların logo ve diğer ayırt edici unsurlarının, tüketicinin yanıltılmasına yol açacak şekilde kullanıldığı taklit ayakkabı reklamlarıyla ilgili yapılan inceleme ve değerlendirmeler neticesinde, Reklam Kurulu tarafından reklam mevzuatını ihlal ettiği değerlendirilen 17 adet reklam veren hakkında idari yaptırım uygulanmasına karar verildi.
Bu gündem maddeleri dışında, tüketiciler nezdinde gerek üretim kalitesi gerekse de ürün niteliği açısından her geçen gün önemi artan coğrafi işaretli ürünlere ilişkin olarak ortaya çıkabilecek yanıltıcı uygulamalara karşı Reklam Kurulu, tüketicilerin haklarını korumak amacıyla denetimlerini sürdürmekte olup 346 sayılı kurul toplantısında ilgili coğrafi işaret tesciline aykırı biçimde üretim yapan ve reklamlarında “Ayvalık Zeytinyağı”, “Ayvalık Organik Zeytinyağı, “Ayvalık Natural Sızma Zeytinyağı” gibi ifadeler kullanan 13 firma hakkında anılan reklamları durdurma kararı verildi.
Reklam Kurulu’nun 346 sayılı toplantısında verdiği bu kararlarla birlikte yılın ilk altı ayında kurul tarafından toplam 931 adet dosya hakkında görüş ve değerlendirmelerde bulunularak aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 811 adet dosya hakkında durdurma cezasının yanı sıra toplam 127 milyon 433 bin 779 TL idari para cezası uygulandı.
Hibya Haber Ajansı